perjantai 31. maaliskuuta 2017

Elossa vai ei?



Nyt ovat lumet ja jäät sen verran sulaneet pihasta, että pääsin tutkailemaan näiden maksaruohojeni ja mehikasvieni vointia. Laitoin syksyllä nämä ylä-ja alakuvassa olevat mehikasvit ruukkuineen maahan. Keksin vasta talvella, että minähän teen mehitähtinurkkauksen. Nämä tulevat siihen nurkkaukseen, jos elossa ovat. Eivät nämä kuolleiltakaan näytä vai? Mitähän nämä ovat nimeltään? Ostin viime vuonna nämä niin, etten tiedä niiden nimeä edes!



Sitten vielä jään ympäröimänä ovat nämä mehikasvit, joden nimeä en myöskään tiedä.

Valkomaksaruohokin on ehkä elossa?

Tämäkin maksaruoho lienee elävien kirjoissa? 

Olen ostanut ylläolevat kasvit tarjouksesta jostain Tokmannilta tms eikä niissä ollut nimiä. Olen näitä nimiä yrittänyt tuloksetta googlettaa. Maksaruohot ovat matalassa kolossa ison kiven päällä.

Onpa ollut tuulista ja koleaa viime päivät! Jos on aurinko sattunut paistamaan niin tuulen suojassa ollut ihan kohtuullista. Muutaman kerran koiran kanssa terassilla hetki istuttu lenkin jälkeen, mutta ei pitkään. Kun kävelylle sen kanssa lähtee ei oikein tiedä, mitä päälleen pukisi. Olen melko talvisissa varusteissa kulkenut, vaikka tuulettomina ja aurinkoisina hetkinä onkin tullut liiankin lämmin.

18 kommenttia:

Cheri kirjoitti...

Olen aina ihmetellyt mehikasvien sitkeyttä ja kestävyyttä, ne selviytyvät kaikenlaisissa äärioloissa. Nillä täytyy olla pakkasnestettä suonissaan :) Mehit sipivat erinomaisesti puutarhaasi. Lajimäärityksessä en ikävä kyllä voi auttaa.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Cheri: toivottavasti nämäkin jäävät henkiin! Minunkin mielestäni ne sopivat pihaani.

Tita kirjoitti...

Kyllä nuo hengissä ovat vallan hyvin! Minäkään en osaa auttaa lajikemäärittelyssä, valitettavasti.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Tita:toivotaan!

Sussi kirjoitti...

Hyvin hengissä olevilta näyttävät! Minulla eivät ole koskaan talven yli selvinneet.

Navettapiika kirjoitti...

Hyvin eläviltähän näyttäävät kaikki. Olisko nua alemmat mehitähäret, seittimehitähtiä. Näyttääs olevan vähä sitä seittiä.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Sussi:ei vai?

Kivisen Vilma kirjoitti...

Navettapiika:ok, yritän ottaa selvää. Kiitos!

Between kirjoitti...

Aika hyväkuntoisilta näyttävät, joten voisin hyvinkin kuvitella niiden selviytyneen. Postaapa myöhemmin keväällä lisätietoa, kuinka virkoavat. Minulla oli viime kesänä laakeassa ruukussa mehitähteä, jonka loppukesästä istutin kukkapenkkiin, koska ajattelin, etten saisi sitä ruukussa selviämään. Nyt paikalla on sen verran lunta, etten vielä tiedä, kuinka kävi. Ne ruukut, jotka kasveineen kaivoin kasvimaahan, ovat aivan täynnä jäätä, joten kuinkahan selviävät?

En osaa auttaa maksaruohojen nimeämisessä. Itselläni on sekä punaista että keltaista maksaruohoa, enkä niidenkään nimistä ole varma. Olen niitä googlettanut, mutta samankaltaisia näyttää olevan runsaasti. Olen ajatellut, että olivatpa sitten mitä hyvinsä, tykkään silti.

Ansu/Tuuliannikantuvassa kirjoitti...

Minäkin olen sellainen puutarhuri, että istutan yhtä sun toista, mutta nimiä en muista. Yritän painaa nimiä mieleen, mutta unholaan menee.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Between: joku sanoi täällä, ettei hänellä ole koskaan selvinneet talvesta. Riippuu kai millainen maa on? Tai jostain muusta? Nämä olisivat niin mun juttu! Harmi, jos eivät talvesta selviä.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Ansu: minä otan niistä aina nimilaput talteen. Mutta näissä ei sellaisia edes ollut!

Piparminttu kirjoitti...

Kivoja mehitähtiä, toivottavasti kaikki ovat selvinneet hengissä!

Kivisen Vilma kirjoitti...

Piparminttu:samaa toivon minä!

Maatuska kirjoitti...

Hyviltä ja eläviltä näyttää. Onnistuit siinä missä minä en ole koskaan onnistunut. Tai oikeastaan olen vaan pari kertaa koettanut mehitähtiä, mutta luovutin.
Mehitähtinurkkaus kuulostaa kivalle.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Maatuska:olen kuullut kahdenlaisia mielipiteitä: toisilla onnistuu, toisilla ei. Olisko maaperän laadussa se ratkaiseva ero?

Tiiu/Puutarhahetki kirjoitti...

Oikein hyviltä näyttävät, varmasti ovat elossa. Minullakin on jotain mehitähteä pihassa, hyvin on talvista selvinnyt. Ensi kesänä voisi laittaa jotain toisenlaista kaveriksi.

Kivisen Vilma kirjoitti...

Tiiu:riippuu varmaan maaperästä, miten hyvin selviävät. Aion jokatapauksessa sen mehitähtinurkkaukseni tehdä.